Recensies

Een tevreden client schrijft een lief kaartje over de coaching

Beste Paula, het is een tijdje geleden dat je op mijn levensweg mee wandelde. Wat een geluk dat ik jou toen ontmoette, daar ben ik nog altijd dankbaar voor. De gesprekken en vooral het luisteren en de handvatten die je mij aanreikte, daar heb ik alle dagen profijt van. Soms vragen mensen, hoe kun je zo met alles omgaan, wat knap van je. Dan zeg ik, als je Paula ontmoet, dan kun je het leren. En dan komen er heel veel vragen. Jammer dat mensen genoegen nemen met begeleiding waar ze niet achter staan, of soms stoppen omdat het niet klikt met de coach/begeleider. Dan vertel ik dat dat bij mij ook zo was totdat ik jou ontmoet heb. Paula, nog bedankt voor alles! Lieve groet, Rian

Rian

Prettig leesbaar

Een mooi en prettig leesbaar boek. Speels en kleurrijk qua vormgeving en met bruikbare heldere schema's. Vanuit passie en inlevingsvermogen schrijft Paula hoe om te gaan met de ziekte van meniere. Wat het boek compleet maakt is de twee invalshoeken van waaruit het bezien wordt. Zowel de medische kant als de psychische kant van het ziek zijn worden uitvoerig beschreven. Het lijkt me een mooie handleiding en prettig naslagwerk voor iedereen die te maken krijgt met deze ziekte of andere vormen van ziek zijn. LIeve groet, Anita

Anita Weij

Uit de boekenhoek

In het Infoblad van Hoor Friesland: Uit de Boekenhoek Deze keer las ik Ménière in Balans geschreven door Paula Hijne en met bijdragen van KNO-artsen dr. Tjasse Bruintjes en Prof. dr. Peter Paul van Benthem. Paula Hijne werd zelf een aantal jaren geleden, in 2006, door de ziekte van Ménière overvallen. Ze kreeg een hevige aanval van draaiduizeligheid, plotseling gehoorverlies en tinnitus, de drie hoofdkenmerken van deze ziekte. Naar aanleiding van haar persoonlijke ervaringen en de nieuwe weg die ze is gegaan na de diagnose, o.a. als coach, heeft ze besloten om haar kennis en ervaring op papier te zetten. Samen met de medische deskundigen dr. Bruintjes en dr. van Benthem. Over elk van de drie symptomen van de ziekte van Ménière geeft dit boek niet alleen medische informatie, maar gaat het boek ook in op de psychische aspecten. Wat doet deze ziekte met je? Hoe kun je ermee omgaan? Welke behandelingen zijn er mogelijk? Door het boek heen loopt het persoonlijke verhaal van de schrijfster en stelt ze vragen aan de lezer die hem of haar verder kan brengen in het accepteren van de ziekte. Verder vanuit verschillende invalshoeken tips en adviezen, zoals: Niet ‘moeten maar mogen’ of: ‘van erbij horen naar erbij zijn’. Het boek is prachtig uitgegeven, met in aparte kaders de medische informatie en in speciale terzijdes persoonlijke ervaringen van andere mensen die de ziekte van Ménière hebben. Als je dan zo’n foto bekijkt met in je achterhoofd de verschijnselen van de ziekte waarover je net hebt gelezen, dan besef je eens te meer hoe onzichtbaar de ziekte van Ménière is en tegelijkertijd hoe ontwrichtend. Vooral patiënten zelf zullen veel aan dit boek kunnen hebben, er is voor elke fase in het ziekteproces wel iets waar je wat uit kunt halen. Ménière in balans, kom in actie!, door Paula Hijne e.a. 192 blz uitgegeven door Spreekuur Thuis van Poiesz Uitgevers, ISBN 9789491549762 €19,95

Diderica van Thes

Van moeten naar mogen

In het Earline magazine een interview met Paula Hijne, Ménière in balans. http://www.earline-magazine.nl/earline-magazine-2-2016.html

René van der Wilk

Ménière in balans ook in Belgie

Meniere in balans - Kom in actie Door Paula Hijne, in samenwerking met Dr. Tjasse Bruintjes en Prof. Dr. Peter Paul van Benthem. Boekbespreking door Monique Schaetsaert Opgenomen in het info-blad mei 2016 Vereniging voor Meniere-patienten Vlaanderen Vlot, toegankelijk, professioneel. Het boek van Paula Hijne, integraal gewijd aan de Meniere patient is een pareltje in zijn soort. De schrijfster evolueerde zelf van een leerkracht in het basisonderwijs en worstelend met Meniere, via een loopbaanswitch naar patientencoach, tot een professioneel luisteraar. En dus ook schrijfster. Dat doet ze met verve. Wat me bij het boek opviel: • • • Gedegen, professionele informatie. Luchtigheid en vlotheid waarmee dit wordt gebracht. Goede en visueel aantrekkelijke documentatie zoals de weergave van het binnenoor (p 25-27), het evenwichtsorgaan (p.140,141), tabellen zoals overeenkomst tussen geluid en dB (p.106), de behoeftepyramide van Maslow (p.176), en andere. Soms gewoon uit Wikipedia gehaald, maar telkens overzichtelijk en op het juiste moment gebracht. De schrijfster bouwt het boek op volgens een door haar gebracht schema die de cyclus voorstelt van een problematische fysieke realiteit (vertigo, tinnitus, gehoorverlies) naar een crisis en vervolgens een psychische actie-reactie die leidt tot aanvaarding. Aanvankelijk had ik wat moeite met dit icoon dat voor haar zo belangrijk leek en waarop de structuur van het boek is gee¨nt. Vooral ook omdat haar boek de verschillende delen voorstelt als 'fasen'. In mijn taalaanvoelen is een fase, zeker in medische context, een stadium in een ontwikkelingsproces dat in een vaste volgorde wordt doorlopen. Zo niet bij Meniere. Schrijfster is daar trouwens zelf een voorbeeld van, gezien zij eerst hoorproblemen en pas later evenwichtsproblemen en tinnitus had. Maar al lezend en bladerend valt alles toch wel in de plooi, of moet ik zeggen in balans. Het boek is enerzijds samengesteld uit patientengetuigenissen, professionele duiding, tips, documentatie, handleidingen allerhande om met Meniere om te gaan en dit in een bijzonder vlotte, los uit de pols, presentatie die het lezen zo aangenaam maakt. Anderzijds wordt dit 'in evenwicht gehouden' door een zeer strakke opbouw. Zo krijgen de vier fasen: • • • • beweging (vertigo) geluiden (tinnitus, hyperacusis) gehoor (gehoorverlies) evenwicht telkens dezelfde strakke indeling: • • • • medische informatie psychische aspecten veranderproces hulpmiddelen. Het boek leest dan ook niet als een roman, maar is een bladerboek, een naslagwerk van een superieur niveau dan. Grasduinen is misschien het juiste woord (om bij de Nederlanders te blijven) om met dit boek om te gaan. Dat deed ik dan ook. Zo kan je bvb telkens hoppen van de ene medische informatie naar de andere, ook de psychische aspecten kan je samen lezen. Het is trouwens zo dat veel hulpmiddelen en psychische fenomenen zowel bij de ene als de andere fase kunnen voorkomen. Niets is perfect, dat zou pas saai zijn, en dus ook dit boek niet. Als naslagboek miste ik hier een alfabetische index op trefwoorden (vb binnenoor, posturografie, tinnitus,..). Mocht het een digitaal boek zijn, stelde zich het probleem niet. Verder miste ik een beetje uitleg bij de prismabril, die bovendien alleen aangehaald wordt als 'binnenhuis' hulpmiddel (p.183). Ook zou ik niet graag, zoals een paar keer aangeraden wordt, bij een aanval in een compleet verduisterde kamer gelegd worden, graag toch een lichtpuntje laten, zodat ik een visuele referentie heb waarmee ik kan proberen om de carrousel tot stilstand te brengen. Zie in dit verband het artikel in dit boekje 'duizeligheid, een stand van zaken' waarin een arts deze techniek, zoals gebruikt wordt bij dansers, zal integreren in een evenwichtstherapie. Maar al dit is 'mierenneuken' om het nog maar eens met een Noord-Nederlands woord te zeggen, de eindconclusie is: een heel goed boek, een hulp bovendien in mindere tijden. Kortom: een boekje dat thuishoort op het nachtkastje (of toilet) van iedere Meniere patient en 'medelever'. Het is een boek dat je openslaat en dat je telkens voor een kwartuurtje prachtige info en ondersteuning kan geven en in een toegankelijke format, men moet er niet voor doorgestudeerd hebben. Zou ook goed zijn in de wachtzaal van dokterskabinetten, hoewel, best met een kettinkje vastleggen, het zou er niet lang blijven liggen. Dit boek werd uitgegeven in februari 2016 door Poliesz Uitgevers bv, Koog aan de Zaan en is te bestellen bij de betere boekhandel of via internet met het nummer ISBN 978 94 91549 76 2 en kost ongeveer 20,00€

Monique Schaetsaert

Geniale opbouw

Dit boek zou iedereen met de ziekte van Ménière moeten lezen. Het is zo compleet en herkenbaar. De opbouw van het boek met het model vind ik geniaal. Je enorme positieve kijk op het omgaan met de ziekte en uitgebreide informatie voor anderen, hoe je ondanks of juist door je ziekte, je leven een positieve en zinvolle betekenis kunt geven, zijn zo waardevol en hoopgevend. Hartelijk dank voor het schrijven van dit boek. Ik ga ermee aan de slag.

Nicoline

Veel informatie

Drs Jan Beelen

Waardevol voor iedereen

Wat heb jij een mooi boek gemaakt! Dit is zo waardevol voor iedereen die het onder ogen krijgt. Of je nu Ménière hebt of niet. De tekst zet me aan het denken, Er zit diepgang in zonder zweverigheid. Wat een gave en kwaliteit om dit werk te volbrengen.

Mariette Romme

Boek Ménière in Balans biedt informatie en steun

René van der Wilk

Paula Hijne schrijft boek Meniere in balans

https://www.zeewolde-actueel.nl/artikelen-week-08-2016/paula-hijne-schrijft-boek-meniere-in-balans krantenartikel Zeewolde Actueel

Saskia de Wijk

Wat een bijzonder en geweldig boek heb je geschreven.

Zo waardevol. Wat mij trof is het prachtige evenwicht tussen de medische en psychische informatie en hoe je ermee kunt leren omgaan. Het is op een mooie, nieuwsgierig makende manier gebracht en op een open, liefdevolle manier wordt het persoonlijke stuk aangereikt. Heel veel respect voor de manier waarop je dit hebt gedaan. Uitnodigend is nog een woord dat me te binnen schiet en ik gewoon even op moet schrijven.

Anet Oving
Back To Top